Menu

HOME

BUSSEN INKÖPTES
ROSTLAGNING
GOLVET SÄNKS
INREDN/PLANERAS
TITTARFRÅGOR
TEKNIK
EL - TIPS
TILL SIDANS TOPP
ROWAAX/Roland Waax
LÅNGGATAN 32
824 52 HUDIKSVALL
0650 - 12600
Webbmaster Roland Waax
  BYGGA HUSBUSS
 
 
Först och främst vill jag hälsa alla mina besökare Välkomna och hoppas att ni på följande sidor hittar några tips och idéer till ert eget husbussbygge. Du skall få möjlighet att följa en förvandling av en liten och gammal turistbuss till en färdig och förhoppningsvis fulländad husbuss. Jag heter Roland Waax ( se bilden ) och är veteran när det gäller att bygga mobila ekipage.
 
Projektet är en AJOKKI av 1977 års modell. 7,5 meter lång. Motorn är en DEUTZ på 88KWA och är luftkyld.
Bussen har troligen gått ganska långt. 12 tidigare ägare skvallrar om att det kan finnas många "dolda" brister och fel på den. Karossen såg skaplig ut med lite synlig rost i hjulhusen.
Det är många som har hört av sig med funderingar. Jag skall förnya en del av text och bildinformation så att det tydligare framgår hur jag har löst något som kan framstå som ett problem för några besökare. De små bilderna som kan förstoras genom att "klicka" på dem, de större bilderna kommer för dem som har ett telefonmodem att ta ca. 4 sekunder att tanka hem. Ett bildgalleri håller på att skapas.
Att bygga en husbuss
Bussen inköptes i Insjön, Dalarna. Inte på Claes Olsson.
Bekymren kom ganska snabbt. På hemresan mot Hälsingland, hoppade en länkarm av till växelspaken. Med lite ståltråd ordnades den malören provisoriskt och resan hemåt kunde fortsätta. Ett bränsleläkage upptäcktes samtidigt. Hoppas "soppan" skulle räcka ända hem till Hudiksvall.
I min planering hade jag tänkt mig att köpa en begagnad husvagn och flytta över inredningen. Jag hade sett ut en vagn i Bollnäs. ( Hobby Prestige ) som skulle inhandlas och slaktas. Hela den tanken fick skrotas - takhöjden på Ajokkin var för låg. Det var bara att plocka fram snickarverktygen.
Men, först måste alla busssäten plockas ut. Ovanligt fräscha soffor - som man med en spak kunde luta sig bakåt och halvligga. Sofforna gick att återanvända - och de var lättsålda.
Eftersom motorn är lyftkyld måste det sitta en häftig värme i ekipaget - och det gjorde det. En Webasto på 23.5 KW. Ett vattenburet system som skulle räcka för såväl uppvärmning som till defroster. Belastningen för den stora "pannan" måste vara väl tilltagen för att inte vattnet i systemet skulle koka. Så därför fanns det värme i lastutrymmet under golvet, likaså i batterilådan som är nersänkt i golvet. Det här måste jag fundera hur jag skall göra om, för att kunna utnyttja värmen för en t.ex. sval sommarkväll.
När jag plockade bort insidorna gjorde jag upptäckten - gott om rost i den bärande karossen. Det borde man ha kunnat räkna ut. Isoleringen var bristfällig. Det var varm och gott inne i bussen och kallare på utsidan och då bildas kondens som så småningom blir till rost. Plåtarna på utsidan måste plockas bort för inspektion och eventuell rostlagning.
Vi grabbar är nog lite konstiga - åtminstånde säger tjejerna det.
Bland det första jag gjorde var att sätta dit ordentliga backspeglar på var sida om vindrutan. "Keps" skulle den naturligvis ha - så den satt jag dit omgående. Hjulsidor sitter bara på framhjulen och jag grinar illa så fort jag närmar mig bussen. Bland det första jag investerar i är hjulsidor till bakhjulen innan jag tar ut bussen i trafik.
Det finns 656 bilder på AJOKKIBUSSEN. Bilder som jag på följande sidor visar ett axplock utav.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE BILD !